interim management | begeleiding van leertrajecten | coachen
‘How we imagine together
determines what we achieve’
(Rilke)
Mijn missie
Mijn ambitie
Mijn activiteiten
VOOR PROFESSIONEEL MIDDENMANAGEMENT
interim management | begeleiding van leertrajecten | coachen
Interim management
Activiteiten
Samen met de mensen veranderingen bespreken en in gang zetten, want veranderen staat niet los van de mensen, maar wordt juist door de mensen zelf gedaan om de slaagkans te vergroten. De interim manager stimuleert, stuurt en motiveert.
Interim management met
aantoonbare resultaten
Ontwerpen en faciliteren van leertrajecten
Activiteiten
- Verkennen en verstevigen van het persoonlijk leiderschap
- Inzicht geven in huidig functioneren en verkennen van de mogelijkheden
- Inzicht geven in groepsprocessen
- Kennis opdoen van, en verbinding maken met, de eigen organisatie
Verbinding maken geeft
een beter resultaat
Coachen en begeleiden
Activiteiten
Coachen en begeleiden
met aantoonbare resultaten
Partners
Mijn partners en ik coachen en trainen managers en professionals die sterker willen staan in hun werk. Bij organisatieontwikkeling gebruiken we o.a. interventies als Lego©Serious Play©, Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken) en simulaties
Michel Cloosterman
Met Michel werk ik samen om via het werken met de methode Lego©SeriousPlay© de performance in organisaties te verbeteren. Michel is facilitator en business coach en hij leidt facilitators op die met de methode willen werken.
Els van Noorduyn
Met Els ontwerp en faciliteer ik leertrajecten. We creëren voor de deelnemers een ‘learning lab’ waarin verbinding maken en het eigen leren centraal staan. Els is oud olympisch atlete die haar kennis en ervaring in de (top-)sport gebruikt in haar werk als coach en facilitator.
Gert Poppe
Met Gert werk ik samen op het gebied van ondernemerschap en creativiteit in organisaties. Gert is (team-)coach en trainer die zich bezighoudt met vernieuwing en ondernemerschap in professionele organisaties.
Blogs
Facebook of fakebook, leren van een middenmanager
Op weg naar een afspraak belandde ik in een lunchroom – ja die bestaan nog – naast een gezelschap dames van een zekere leeftijd die daar genoten van een uitgebreide High Tea. Ik stak daar met mijn bestelling (uitsmijter ham) wat bleekjes tegen af maar de dames hadden geen oog voor mijn lunch want ze waren in een geanimeerd gesprek verwikkeld over de verworvenheden van de moderne tijd.
Een van hen had een smartphone op tafel gelegd en demonstreerde de mogelijkheden aan haar vriendinnen. Tijdens de demonstratie werd er veel ge-ooohd, ge-ojaaahd en ge-neeehhhd: soms op een toon van verwondering, soms van bewondering en soms ook van regelrechte veroordeling: dat kan toch echt niet… Er werd ook veel gelachen trouwens. Al in een vroeg stadium was een van de dames afgehaakt: ze keek verveeld om zich heen tot ze wat bitsig uitviel naar haar clubje: fakebook!
Ze had meteen alle aandacht, inclusief de mijne. Het eerste wat ik dacht: briljante vondst: facebook wordt fakebook, want wat is ‘echt’ op facebook? Welke informatie die gedeeld wordt is betrouwbaar, wie is zo gek om daar – over zichzelf – informatie te verschaffen waar zo eenvoudig misbruik van gemaakt kan worden, wie gaat daar op zoek naar ons bedrijf? En voor ik het wist draafde ik voort op die weg en nam ik mij één ding voor: account opzeggen, en wel direct bij thuiskomst.
Bij de afspraak zaten een lid van de directie, een jonge afdelingsmanager en de – eveneens jonge – manager HRM tegenover me die van mij wilden weten in hoeverre wij ondersteuning konden bieden aan het middenmanagement bij de uitrol van de nieuwe strategie van de organisatie. We verkenden het terrein en kwamen tot de slotsom dat ik een concreet voorstel zou uitwerken dat zou inzoomen op drie aspecten:
- het – in samenwerking met HRM – maken van een draaiboek voor implementatie
- het coachen van de middenmanagers om implementatie waar te maken
- het – in overleg met dat middenmanagement – verzorgen van workshops voor de medewerkers
Op de valreep vertelde ik dat verhaal over de lunchroom en de conclusie die ik voor mezelf getrokken had. Mijn gesprekspartners keken elkaar aan en glimlachten vriendelijk naar mij. De manager nam het woord en zei: weet je eigenlijk hoe wij jullie gevonden hebben? Nee, ik had geen idee, maar ik veronderstelde mond-tot-mond reclame, want we doen nauwelijks aan adverteren. We vonden je via facebook, en van daaruit kwamen we op jullie website uit. Ik moet wel erg dom gekeken hebben, want de glimlach werd een gulle lach en daarmee was de bijeenkomst voorbij.
Thuisgekomen googelde ik op fakebook, en bemerkte ik tot mijn verbazing dat ik werd toegeleid naar facebook! Ik moest denken aan de inmiddels fameuze uitspraak van Louis van Gaal: zijn zij nou zo slim of ben ik nou zo dom? Had ik nu maar beter (af-)geluisterd tijdens de lunch, want wat had die mevrouw bedoeld met haar uitroep eigenlijk: was zij net zo dom als ik, of was ze gewoon heel goed op de hoogte?
Wat ik geleerd heb van die jonge middenmanager? Dat er meer manieren zijn om informatie op te halen en dat mijn blik op de digitale wereld aan herziening toe is.
Wie ben ik
Daan van der Weele
Na een loopbaan in het onderwijs was ik actief als managementtrainer en consultant in vele organisaties, profit en not-for-profit. Nu ben ik vooral actief als interim manager en coach.
Van Der Weele Interim
Kerkstraat 7
6174 RD Sweikhuizen
Telefoon: 06 54 25 87 79
KvK: 14084463
BTW: NL001320254B93
info@vanderweele-interim.nl